Thuislevering bij particulieren dagelijks van dinsdag tot en met zaterdag.

Vers versneden
gekoeld bij u
thuis geleverd.

Over voedselveiligheid, vleesschandalen, overconsumptie en…. de koers.

Over voedselveiligheid, vleesschandalen, overconsumptie en…. de koers.

Inleiding:

De recente (en ook de oudere) voedsel- en vleesschandalen doen een algemene roep naar meer en betere controles en strengere regels ontstaan. Zal dit inderdaad tot een hogere voedselveiligheid leiden en zo toekomstige schandalen vermijden? Eerlijk gezegd, volgens mij zeer zeker niet, integendeel.

 

1. Strengere controles en meer regeltjes .

Ik ben zelf een enorme fan van de koers. Zolang er nog één coureur op zijn fiets zit, kan ik blijven kijken.

Ja maar ze zijn toch allemaal gedopeerd, waarom blijf je dan kijken?”

Ik ben er eerlijk gezegd nogal gerust op. De georganiseerde doping in het peleton is er uit. Hoewel marginal gains..... Maar hoe kwam dit ook weer?

Door de strengere regels?

Door nog meer producten op de verboden lijst te plaatsen?

Door de strengere controles?

Door de whereabouts?

Neen! Al deze elementen hebben er wel voor gezorgd dat het leven van de bonafide coureur wel heel ingewikkeld wordt.

Toen de Duitse TV (ZDF, ARD) besliste om geen wielrennen meer uit te zenden.

Toen grote Duitse bedrijven (en nadien ook Rabobank) beslisten sponsorcontracten op te zeggen of niet te vernieuwen.

TOEN brak er paniek uit. Pas als de inkomstenstroom, door de vele dopinggevallen, dreigde in te storten, toen zijn de zaken veranderd.

Zal de War on Drugs in Antwerpen succesvol zijn? Zolang de vraagzijde van de drugshandel niet aangepakt wordt zal er aanbod zijn. Er wordt wel af en toe een bende opgerold, maar dit heeft enkel als gevolg dat er plaats vrij komt voor een nieuwe bende. Als de vraag naar drugs stopt, heeft drugshandel geen zin meer. Het is geweten dat bij een vossenplaag het geen zin heeft om een vos te doden. Dit maakt enkel territorium vrij voor een andere vos.

In wat volgt hoop ik jullie te overtuigen dat er heel wat meer nodig is dan strengere regels en betere controles.

 

2. Wat met de voedingssector?

De overheid en in casu het FAVV heeft in het verleden steeds meer regels opgelegd aan de voedingssector. De invoering van de HACCP zou voor eens en voor altijd de kwaliteit van onze voeding garanderen.

In de praktijk betekent het dat er eigenlijk een alternatief circuit wordt gecreëerd. Namelijk naast het fysieke circuit waar voedingsmiddelen circuleren, bewerkt en verkocht worden, kwam er een administratief circuit die een perfecte neerslag zou zijn van het fysieke circuit. Zodoende dacht men de processen te kunnen objectiveren en door de adminstratie te controleren ook die processen onder controle te brengen.

Wat gebeurt er in de praktijk?

Voor de bonafide producent, bewerker of verkoper van voedingsmiddelen werd het proces alleen maar ingewikkelder en duurder. Zo kost een, door een externe firma opgesteld en uitgevoerd, ongediertebestrijdingsplan geld, veel geld.  

Als een kleine operator in de voedselketen, van iedere stap die hij zet een administratie dient bij te houden, wordt zijn enige motivatie na verloop van tijd, om zo weinig mogelijk stappen te zetten.

Een slager, traiteur, bakker zal wel 2 keer nadenken vóór hij een ingrédient zal veranderen, want dat brengt een pak werk mee. Het artisanale, de ingeving van het moment, het “genie” gaat eruit.

Indien een slager die elke dag 10 dagschoteltjes maakt aan dezelfde administratieve normen moet voldoen als een industriële producent die (in samenwerking met één of andere grote naam uit de culinaire wereld) 100.000 dezelfde gerechten kan produceren, dan hoeft het geen betoog dat die zich volledig uit markt zal prijzen.

Wat is dan het gevolg van het invoeren van nog strengere regels en controles?

Dat heel de sector naar een industriële of semi-industriële schaal zal evolueren. Want enkel op dat niveau zijn deze regels haalbaar en betaalbaar.

En heb ik het verkeerd, maar ik dacht nu net dat de recente schandalen zich in die sector voordeden.

Voor enkele malafide industriële operatoren wordt het immers zeer interessant om hun administratie mooi op orde te houden, op die manier aan de controlerende overheid aan te tonen dat ze goed bezig zijn en ondertussen te sjoemelen in het fysieke circuit.

Er wordt gegoocheld met nikszeggende certificaten en labels die de consument willen laten vermoeden met een kwaliteitsproduct te maken te hebben.

Zo zagen we deze week nog een reclame passeren van een supermarktketen die filets van lijngevangen noordzeetong aanprees… LIJNGEVANGEN NOORDZEETONG… en dan nog in hoeveelheden die een nationale reclamecampagne mogelijk maken…wordt het nog gekker?

Een kleine slager, bakker of visboer die op een bepaald moment één of ander document niet in orde heeft, die brengt de voedselveiligheid niet in gedrang.

De voedselveiligheid wordt in gedrang gebracht door grote spelers, voor wie ½€ per kilogram een miljoenenverschil uitmaakt.

Omdat het hele systeem gebaseerd is op dit adminstratieve circuit, werkt het het sjoemelen in de hand, waar men origineel dacht dat dit net omgekeerd zou zijn. Het geeft de sjoemelaar een tool om pakken euro’s te verdienen.

 

3. De juiste weg.

We mogen niet uit het oog verliezen dat de bedrijven waarover spraken tijdens de recente en vorige schandalen geen kleine spelers zijn. Het zijn de hoofdleveranciers van de grootdistributie. We mogen evenmin vergeten dat het tot de corebusiness behoort van deze distributienetwerken om al hun leveranciers constant onder zware prijsdruk te zetten waardoor dergelijke misbruiken soms de enige manier zijn om nog rendabel te kunnen werken.

De publieke opinie schreeuwt om betere en strengere controles. Zou het niet beter zijn als alle operatoren in de voedingssector een oproep doen om het gezond verstand te laten zegevieren.

Laat ons om te beginnen minder consumeren. Eerlijk gezegd, en dan is het nog een beenhouwer die dit zegt, we hoeven niet persé elke dag vlees te eten. Of toch zeker niet elke dag een halve kilogram.

Stop met het kopen van voedingswaren die aan belachelijke prijzen worden verkocht. Stop met te geloven wat de marketingmachines en de prachtige verpakkingen ons willen doen geloven, lijngevangen zeetong, weet je nog…

Indien we met zijn allen de inkomensstroom stilleggen door geen dergelijke industriële producten meer te kopen dan zal het probleem zich vanzelf oplossen. Gehakt aan 3,49€/kg is geen gehakt.Toch zeker niet van dieren die in een goede omgeving hebben geleefd en waarmee de boer een normaal inkomen heeft weten te verdienen.

Is het niet aan het FAVV om daarover meer en beter te communiceren. Een verplichte cursus werkelijkheidsonderricht voor consumenten dringt zich op.

Stuur controleurs de baan op die minstens evenveel stielkennis hebben als de gecontroleerde. Van mij mogen ze gerust eens proeven van het gehakt om vast te stellen of dit nu wel echt een kwaliteitsproduct is of iets wat de naam gehakt niet waardig is.

Laat het Favv eens een studie maken van wat nu een eerlijke prijs is voor een eerlijk product.

Stop met te geloven dat regeltjes  de wereld beter maken. Stop met het vingerwijzen naar een bakker, slager, kok of traiteur die een dokument of één of andere registratie over het hoofd heeft gezien omdat hij op dat moment te druk bezig was een (h)eerlijk product te realiseren.

Stop met nog meer regels op te leggen waardoor ambachtslui  de zin voor initiatief verliezen en waardoor de hele voedingssector enkel nog op industriële schaal rendabel wordt. Meer nog, het sjoemelen op grote schaal wordt daardoor nog leuker voor de stouterikken.

Waarvoor dienen de smaakpapillen die we gekregen hebben eigenlijk.?

Rik Debouver

Owner @ Gustor MeatBoutique, Premium online Butchers.

 





  • Levering

    OPGELET AUB: TIJDENS DE EINDEJAARSFEESTEN GELDEN ANDERE DAN NORMALE LEVERDAGEN EN UITERSTE BESTELUREN. ZIE HIERVOOR ONZE INSPIRATIEPAGINA

    Wij leveren bij u thuis of op het werk (overal in de BENELUX en FRANKRIJK!) op DINSDAG-WOENSDAG-DONDERDAG-VRIJDAG en ZATERDAG. Bestellen kan tot 9u  daags voordien. Op zeer drukke dagen kan dit uur vervroegd worden. Uw bestelling dient minimaal 80 euro te bedragen

    Voor 9.00 uur 's morgens besteld, is voor 20.00 uur geleverd de volgende dag. Er wordt geleverd van dinsdag tot en met zaterdag. Bestellen voor een latere leverdatum kan natuurlijk ook door uw keuze te maken in onze leverkalender.  U kan kiezen voor de standaardverzending met levering tussen 8.00u en 20.00u of u kan een tijdsblok kiezen op de website. Koos u geen tijdsblokoptie dan wordt uw bestelling standaard geleverd tussen 8u en 20u. Daarvoor gaan wij een contract aan met de koerierdienst om te leveren tussen 8u en 18u. We weten immers dat de chauffeurs gedurende de dag soms wat vertraging oplopen. Het verwachtte uur van levering die u krijgt van de koerierdienst is nooit een absolute zekerheid. Wenst u de levering nog op dezelfde dag als avondmaal te nuttigen dan kiest u best het tijdsblok 'ochtendlevering' als optie. Hoe moet u de tijdsblokken interpreteren? Niet als een absolute zekerheid. Het tijdsblok ochtendlevering zal u zeker garanderen dat u het vlees voor het avondmaal kan serveren, maar niet dat we u een afspraak buitenshuis om 13.15u kunnen garanderen. In de meeste gevallen zal dit wel lukken, maar het is geen zekerheid, er kan vanalles gebeuren onderweg. Een namiddaglevering garandeert dat u pas om 13u dient thuis te zijn. Uren of tijdstippen die afwijken van de door ons voorgestelde mogelijkheden worden wel doorgegeven aan onze koerier maar kunnen nooit gegarandeerd worden.

    Je kan de bestelling volgen via een track&trace-code, die één dag voor levering in je mailbox toekomt. Het Gustor-Pakket wordt onder guarantee verzonden via Dynalogic.  Het door Dynalogic vooropgestelde uur van levering kan in de praktijk, op de dag van levering, wel nog afwijken door vertragingen onderweg. Niet schrikken als u reeds enkele dagen voorafgaand aan uw levering een bericht krijgt van onze koerierdienst DYNALOGIC. Dit betekent absoluut niet dat uw bestelling reeds werd verzonden maar wel dat wij voor de desbetreffende dag reeds een venster hebben gereserveerd op hun routes voor uw pakket. Koerierdiensten zijn soms overbevraagd en op deze manier verzekeren wij ons van een goede levering. Op de dag die voorafgaat aan uw levering krijgt u wel nog een mail van ons dat uw bestelling versneden, verpakt en verzonden wordt.

    Het is niet toegelaten om als klant zelf uw leverafspraak te wijzigen met de koerierdienst. Wijzigingen dienen altijd via Gustor te gebeuren. Uw eigen afspraken met de koerierdienst vallen buiten de verantwoordelijkheid van Gustor

    Wij garanderen een TOPservice inzake gekoelde thuislevering!

    Ons objectief: 100% e-fulfilment, 100% gelaagde leveringen.

    KlIK HIER als je wil lezen hoe dit samen kunnen bereiken!.

    Het is belangrijk te weten dat wij altijd vers en gekoeld verzenden en dus nooit diepgevroren - tenzij anders vermeld op de website. Dankzij de gekoelde verpakking kunnen wij onze klanten een optimale smaakervaring garanderen. Het vlees blijft dus ook gekoeld na levering! Ideaal voor wie aan de receptie van kantoor of werkplaats laat leveren.

     Indien het vlees niet in uitstekende conditie geleverd wordt, krijgt de klant zijn geld terug. Dat is de Gustor-garantie.

  • Afhalen

    Gustor Meat Boutique heeft ook een Pick-Upstore in Koksijde waar bestellingen gratis afgehaald kunnen worden.

      - Pick-up Store : Zeelaan 205 (ingang in de Coosemanslaan, volg de pijlen op de ramen), Koksijde - ma-vr : 10u tot 12u

Geen bevestigingsmail ontvangen? Check dan zeker je spambox! Ook de mail met de track&trace-code kan daar terecht gekomen zijn. Liever de dag zelf al je vlees gehad? Bel ons: +32 473 60 06 22

Bij bewaring onder 7°C garandeert de vacuümverpakking een totale versheid van 8 dagen na ontvangst. Voor alle gevogelte is dit vier dagen bij een bewaring onder de 4°c.

In de diepvries kan je het vlees tot zes maanden bewaren.

Alle producten worden vers - en dus niét diepgevroren verstuurd, tenzij anders vermeld op de website. Geen enkel product werd voorheen al diepgevroren.

Een speciale mededeling in verband met geur, kleur en smaak. Gustor Meat Boutiqueproducten zijn topproducten, meestal gerijpt en altijd boordevol smaak. Indien je nog geen ervaring had met dergelijke producten, zal je ongetwijfeld opmerken dat onze producten meestal een specifieke geur hebben. Ook de iets bruinere, gerijpte kleur is verschillend van het vlees dat je in de supermarkt vindt.

Dit is volkomen normaal. Zo kan een geurloze wijn ook onmogelijk een topwijn zijn, en evolueert de kleur naarmate de wijn langer rijpt.

Omdat we met verse producten werken, kan het zijn dat een product niet meer voorradig is. Hou de website in de gaten of mail ons met de vraag wanneer iets opnieuw beschikbaar is.

Heerlijk (en) vers vlees gegarandeerd, dankzij een combinatie van koeling en isolatie.

Het vlees wordt naar wens op maat gesneden. Meerdere stuks besteld? Die worden eerst individueel vacuüm getrokken, zo blijven hygiëne en veiligheid onderweg gewaarborgd. Het verpakte vlees gaat nadien in een isolerende EPS (piepschuimen) doos, waardoor het vlees in uitstekende conditie blijft tijdens de verzending.

Bij Gustor Meat Boutique hechten we groot belang aan het milieu. De verpakking werd speciaal door ons ontworpen en is absoluut milieuvriendelijk. De bijgevoegde koelelementen zijn perfect herbruikbaar en werden door een onafhankelijk controleorganisme gecertificeerd: niet-giftig en geschikt voor het koelen van levensmiddelen - volledig naar de regels van het FAVV. Mocht je de doos toch willen weggooien, is het goed om te weten dat EPS uitstekend recyclebaar is. U kan eveneeens kiezen voor onze eco-friendly verpakking waarbij enkel de inhoud van de koelbox afgeleverd wordt en de verpakking terugkeert naar Gustor en hergebruikt wordt. Bekijk hiervoor volgende video

Ons vlees wordt nooit diepgevroren verzonden, tenzij anders vermeld op de website.

Om onze klanten de optimale smaakervaring van ons uitzonderlijk vlees te garanderen, verzenden wij altijd vers en gekoeld.

Als we het pakket met normale zending zouden versturen, komt 95% van de leveringen binnen de 24 uur aan, maar 95% is voor ons onvoldoende. Gustor Meat Boutique gaat voor 100%. Onze pakketjes worden per express en met guarantee verstuurd. Dit heeft een prijskaartje, maar onze topproducten verdragen geen half werk. Is het vlees bestemd voor het avondmaal op de dag van levering, neem dan zeker de optie levering tussen 8u en 13u. Vertragingen kunnen altijd optreden. Is deze optie niet genomen dan is een stressloos avondmaal niet gegarandeerd.

Indien het vlees niet in uitstekende conditie geleverd wordt, krijgt de klant zijn geld terug. Dat is onze Gustor-garantie.

Verzendingskosten (incl BTW) voor vers en gekoeld transport

Verzendingskosten voor vers en gekoeld transport

Bestellingen < 150 € > 150 € > 300 €
naar Benelux 10,89 € Gratis Gratis
naar Frankrijk 25 € 25 € Gratis
naar Duitsland 25 € 25 € Gratis
Ophaling Gratis aan ons afhaalpunt in Koksijde (zie volgende stap)

Alle gegeven gewichten op de website van Gustor Meat Boutique zijn globale gewichten die een betaling op voorhand mogelijk maken. Het effectieve gewicht van het vlees kan verschillen, want de bestelling wordt namelijk in zijn totaal nagewogen.

Gustor Meat Boutique garandeert dat het verschil tussen beide nooit groter zal zijn dan 5%. Indien het geleverde gewicht meer blijkt te zijn dan het oorspronkelijk gegeven gewicht, hoeft de klant uiteraard niet bij te betalen.

Mocht het verschil toch groter zijn dan 5%, voorziet Gustor Meat Boutique een terugbetaling in cash.

Het verschil tussen beide gewichten wordt met een aftreksom berekend en daarna vermenigvuldigd met de gemiddelde kiloprijs van de gekochte goederen.

Niet alleen een ras is belangrijk voor vleeskwaliteit, maar ook het 'terroir' waar het beest geleefd heeft en wat het daar te eten kreeg. De Schotse Highlands, de Oostenrijkse Alpen, de bossen van de Landes, … betekenen ongetwijfeld een meerwaarde voor de vleeskwaliteit. Wij zijn constant op zoek naar deze plaatsen, omdat het overduidelijk is dat vlees van een Holsteinkoe, die jaren op een melkveebedrijf in Nederland heeft gestaan, niet te vergelijken valt met hetzelfde dier dat kon grazen op de flank van de Oostenrijkse Alpen.

Onmiddellijk na het bestellen, ontvang je een bevestigingsmail.

Ons objectief: 100% e-fulfilment, 100% gelaagde leveringen.

KlIK HIER als je wil lezen hoe dit samen kunnen bereiken!.


Klantenservice

De klantendienst is elke werkdag bereikbaar van 7.00u tot 18.00u

Gustor is specialist in levering van uitzonderlijk vlees aan particulieren.

Heb je vragen? Dit vinden we heel normaal. Aarzel zeker niet ons te contacteren.

We zijn er voor jou! En...bellen gaat het snelst!


Een echte vakman zal je te woord staan.